...
Inklusion tekst logo

Inklusion

En inkluderende uddannelse

Efterskolen Smededal er en almen efterskole, der tilbyder undervisning på 9. og 10. klasses niveau med tilhørende afgangsprøver.

Efterskolen optager unge fra en bred, varieret ungegruppe med vidt forskellige forudsætninger. Hvis man som elev, har brug særlige støtteforanstaltninger, kan vi tilbyde forskellige muligheder, der kan være med til, at den unge kan gennemføre et efterskoleophold. Vi ved, at alle unge har et behov for at være ligesom alle andre unge, og derfor er vi meget diskrete i vores håndtering af netop unge med særlige behov.

Det er yderst vigtigt, at efterskolen er bekendt med denne viden inden skolestart.

Efterskolen Smededal er ikke en specialefterskole, og har man som elev brug for meget faglig støtte eller har udfordringer med f.eks. misbrug, henviser vi til andre specialiserede tilbud.

Skolen har erfaring med:

  • Dysleksi i mild/moderat grad
  • Psykisk sårbare unge (stress og depression)
  • ADD, ADHD, Aspergers syndrom, Tourette i mild/moderat grad

Hvad er en inklusionsplads?

Som elev på Efterskolen Smededal er det muligt at have en inklusionsplads. Det betyder, at den unge har brug for lidt ekstra hjælp til at gennemføre et efterskoleophold.

På Efterskolen Smededal søger vi sociale støttetimer, og altså ikke faglige støttetimer, da vi ikke er en specialefterskole. 

Målet med støtten er at støtte eleverne i deres individuelle udfordringer og behov. Når eleven starter på efterskolen, bruger vi i første omgang ressourcer på at lære eleven at kende og spore os ind på, hvor vi bedst kan støtte op om eleven. Det kan være overvældende at starte, og derfor er vi særligt opmærksomme på at efterskolelivet ikke bliver et nederlag. 

I praksis kalder vi støttebehovet for “en hånd i ryggen”, hvilket betyder at inklusionseleverne bliver tilknyttet vores pædagogiske assistent, som har den daglige kontakt med eleven. De vil vide, at de trygt kan henvende sig til hende, hvis noget akut er svært. 

Den specifikke støtte kan udmønte sig i følgende tiltag: 

  • Hjælp til at skabe struktur og overblik over dagens program 
  • En ekstra 1:1-forklaring af en given besked eller kommende begivenhed 
  • Mulighed for at få hjælp til at stå op til tiden 
  • Hjælp til at passe rengøringspligter og køkkenopgaver 
  • Løbende samtaler om trivsel og udfordringer 
  • Aftaler om pausekort i løbet af skoledagen. 

Forudsætningen for at søge om en inklusionsplads er, at ens hjemkommune bevilliger støttetimer til den unge. Vi er behjælpelige i forbindelse med søgningen af støttetimer.

Hvad er inklusionsklassen?

Som elev på Efterskolen Smededal er det muligt at gå i skolens E-klasse, som udbydes i fagene dansk, engelsk og matematik. Det betyder, at eleven har undervisning i disse tre fag sammen med en fast gruppe på op til 10 elever.

I klassen følger man samme pensum som i de andre klasser, men der er en anden tilgang til undervisningen. Der er mulighed for flere brainbreaks, andre måder at blive undervist på eller mere ro til at forstå den stillede opgave. På dette hold er der, udover alm. undervisnings- differentiering, i særlig grad også fokus på den enkelte elevs individuelle og faglige behov.

To gange om året, ved skoleårets start og halvvejs, sættes individuelle mål for den enkelte elev. På samme måde evalueres målene i samarbejde med læreren, eleven og forældrene.

Hjælpemidler

Alle elever på efterskolen har adgang til CD-ord til hjælp med læsning og stavning. Er man elev med dysleksi, tilbydes støtte i brugen af hjælpemidler. Ydermere har vi et samarbejde med LæseTek i Holbæk om testning af elever med formodet dysleksi.

FRIHED FORPLIGTER

Vi ser Smededal som en efterskole, der har et skoletilbud til en bred og varieret ungegruppe, med vidt forskellige forudsætninger. På skolen kan unge møde andre unger som kommer fra vilkår, der er vidt forskellige fra deres egne, såvel socialt, som økonomisk og fagligt. Over de sidste mange år, har vi været gode til at fastholde elever på skolen også i de tilfælde, hvor eleven har haft svært ved at leve op til faglige, sociale og rammemæssige forventninger og krav.

SOCIALPÆDAGOGISK STØTTE

Alle elever på skolen er tilknyttet et hus og har en kontaktlærer tilknyttet. Kontaktlæreren varetager kontakten til hjemmet, og vil, sammen med huslærerne, være den medarbejder, der er bedst orienteret om den enkelte elev.  

Der vil fire gange om året være mere dybdegående samtaler med hver elev om deres sociale og faglige mål på efterskolen. Nogle elever kan i længere perioder have brug for mere støtte end det, for at fungere optimal på efterskolen. Dette kræver et samarbejde med elevens hjemkommune. 

Indsatsen kan være ugentlige samtaler om det, der er svært, støtte til struktur og overblik, socialt samvær og konfliktløsning. Smededal har ikke specialuddannet personale til det socialpædagogiske arbejde. Det varetages af skolens lærere.

TILGÆNGELIGHED

Vi er som skole tilgængelige for alle grupper af unge. Socialt og kulturelt gør skolen meget for at kunne rumme de enkelte elever. Dette lige fra vores kostpolitik, til vores måde at håndtere konflikter. Skolen går langt for at fastholde elever i skolens fællesskab.