Smededal-logo-RGB

Om efterskolen Smededal

Skolens historie

Efterskolen Smededal blev oprettet i 1969 af en gruppe forældre og lærere. Den lå oprindeligt på godset Lerchenfeld ved Kalundborg. I 1979 blev det nuværende Smededal bygget i Mørkøv. Eleverne bor i syv hyggelige elevhuse, hver med plads til 14 – 15 elever. Husene indeholder to, tre og fire-sengsværelser, to badeværelser og to toiletter. I hvert hus er der en hyggelig opholdsstue og et lille tekøkken. Eleverne bor på pige-, drenge- eller kønsneutrale værelser, og bor blandede i husene.

Alle bygningerne er opført i træ og ligger tæt sammen omkring en træomkranset høj, hvilket giver stedet en følelse af at man er i en lille landsby. Smededal ligger i udkanten af stationsbyen Mørkøv, midtvejs mellem Kalundborg og Holbæk. Mørkøv er en lille by, men der dog mulighed for at handle i den lokale brugs, spise på det lokale pizzeria og købe tøj i den meget populære genbrugsbutik Y’s-men.

Smededal er uden tilknytning til organisationer

En række lækre faciliteter

• Fodbold og beachvolley-bane
  • Sportshal